برنامه دولت جدید برای بازار خودرو چیست؟


قیمت ها در بازار خودرو همچنان رو به افزایش است و فعالان بازار افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان را اصلی ترین راه برای کنترل بازار و مدیریت قیمت ها می دانند.

در این شرایط ، خودروسازان در حال حاضر حجم بالایی از تجمع خودروهای معیوب را در پارکینگ های خود دارند (بیش از 140،000 دستگاه) آنها روبرو هستند و البته در کنار کمبود قطعات ، از ناکارآمدی اقتصادی در تولید خودرو با نرخ فعلی شکایت دارند. در این زمینه در دولت قبل رایزنی های زیادی برای آزادسازی قیمت خودرو انجام شد که البته هیچ گاه به نتیجه نرسید و اکنون این رایزنی ها با دولت جدید ادامه دارد. باید دید وزیر صنعت جدید و تیمش چه برنامه هایی برای صنعت خودرو خواهند داشت و سرنوشت قیمت خودرو در بازار به کجا ختم می شود.

الله وردی دهقانی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ، معتقد است که اولویت های آینده وزیر آینده صنعت ، معدن و تجارت عبارتند از: وزیر آینده سکوت باید برنامه مفصلی برای آن داشته باشد.

برنامه دولت جدید برای بازار خودرو چیست؟

وی ساماندهی بازار خودرو را یکی از نیازهای اصلی کشور دانست و افزود: بهبود کیفیت ، افزایش تیراژ تولید ، کاهش هزینه های تولید و عرضه خودروهای ارزان قیمت و همچنین استفاده از انرژی پاک در این بخش از جمله مولفه هایی است که باید در صنعت خودروسازی کشور به آن دست یافت.

دهقانی افزود: از آنجا که توجه به واحدهای تولیدی و صنعتی باعث ایجاد اشتغال می شود ، وزیر آینده سکوت باید حل مشکلات موجود پیش روی واحدهای تولیدی را در دستور کار خود قرار دهد.

سهم مشکلات مدیریتی در قیمت خودرو باید تعیین شود

حجت الله فیروزی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این زمینه معتقد است: هزینه های سربار و مازاد خودروسازان مانند نیروی انسانی ، تبلیغات و اتلاف مواد اولیه باید تعیین شود ، زیرا پس از مشخص شدن این هزینه ها ، می توان برای حذف آنها و کاهش هزینه تولید خودرو برنامه ریزی کرد.

وی در مورد بدهی فعلی خودروسازان نیز گفت: اگرچه ضرر و زیان خودروسازان ناشی از مولفه های متعددی است ، اما نمی توان از نقش سوء مدیریت و مشکلات مدیریتی در شرایط کنونی و ایجاد بدهی های کلان چشم پوشی کرد.

وی افزود: بر اساس ادعای خودروسازان ، هزینه تولید محصولات بیشتر از قیمت فروش است و تفاوت قیمت فروش با هزینه تمام شده در صورت های مالی به عنوان زیان ثبت می شود. اکنون باید دید چرا قیمت تمام شده محصولات خودروسازان گران است و آیا همه این هزینه ها واقعی است یا سربار.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: خودروسازان از نظر قانونی ورشکسته هستند زیرا بدهی آنها بیشتر از دارایی آنهاست ، اما در صورت تجدید ارزیابی ممکن است زیان آنها جبران شود.

قیمت خودرو نباید با قیمت یک دلار گره بخورد

بهزاد رحیمی ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ، گفت: ساماندهی صنعت و بازار خودرو خواسته جدی وزیر آینده صنعت ، معدن و تجارت است. صنعت خودرو و بازار به این موضوعات تبدیل شده است که باید با حضور افراد توانمند به آنها رسیدگی شود.

وی با انتقاد از افزایش قیمت خودرو در بازار گفت: وزیر آینده صنعت ، معدن و تجارت باید افرادی را برای مدیریت صنعت خودرو انتخاب کند که توانایی سازماندهی صنعت و بازار را داشته باشند زیرا اگرچه در گذشته خودرو یک کالای اساسی نبود ، اما در شرایط کنونی به یکی از نیازهای اصلی مردم تبدیل شده است و قیمت این کالا قابل توجیه نیست.

برنامه دولت جدید برای بازار خودرو چیست؟

رحیمی با بیان اینکه گران بودن خودروها روی قیمت سایر اجناس نیز تاثیر می گذارد ، افزود: اگرچه برخی گران بودن خودروها را ناشی از تحریم ها و رشد دلار می دانند ، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که مواد اولیه زیادی برای تولید خودرو در کشور مورد نیاز است ، بنابراین توجیهات این افراد قابل قبول نیست.

وی ساماندهی صنعت خودرو و بازار را تقاضای جدی وزیر آینده صنعت ، معدن و تجارت عنوان کرد و گفت: هزینه های تامین مالی باعث زیان انباشته خودروسازان شده است ، در واقع خودروسازان به دلیل بدهی به سیستم بانکی و تأخیر در پرداخت و جریمه. ” آنها از تاخیرهایی رنج می برند که باید برطرف شود.

جزئیات پیشنهاد خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو

در جلسه ای که اواخر اردیبهشت امسال در کمیسیون صنایع مجلس با حضور رئیس سازمان توسعه ، رئیس شورای رقابت ، مدیران عامل شرکت های خودروسازی و رئیس انجمن قطعه سازان برگزار شد ، نامه ای به امضای ایران رسید مدیران عامل خودرو و سایپا و دبیر انجمن قطعه سازان به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد قیمت گذاری خودروها در قالب خودروهای دولتی و خصوصی ارائه شد.

در این پیشنهاد آمده بود که خودروهای عمومی ، یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط ​​خریداری می کنند ، بر اساس فرمول هزینه و با سود 5 درصد ، با تأیید و نظارت وزارت صنعت قیمت گذاری شوند. اما در مورد خودروهای شخصی که لوکس و نسبتاً گران قیمت تلقی می شوند و مشابه خودروهای خارجی هستند ، قیمت گذاری باید به پیشنهاد هیئت مدیره شرکت ها و تأیید و نظارت وزارت صنعت بر اساس عرضه بازار و شرایط تقاضا

در این نامه همچنین آمده است که خودروسازان با آزادسازی واردات خودرو مخالف نیستند و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و با مصرف کنندگان می دانند.

اکنون خودروسازان در حال رایزنی برای آزادسازی قیمت خودرو هستند و باید دید پس از تعیین وزیر جدید صنعت ، چه سیاستی در خصوص قیمت گذاری خودرو و مدیریت بازار اعمال می شود؟

223227