توضیح رئیس سازمان برنامه در مورد افزایش 800 درصدی قیمت خودرو


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، سید مسعود میرکاظمی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: صرف نظر از همه هیاهوها در کشور ، وظیفه اصلی ما این است که بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

وی گفت: “اگر به شاخص های بهره وری در 40 سال گذشته نگاه کنیم ، چه ثابت و چه منفی ، چرا باید چنین باشد.”

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: سرمایه گذاری زیادی انجام شده اما تولید م effectiveثر نداشتیم ، چرا امروز باید 90 درصد واحدهای صنعتی ما تعطیل شود؟

وی ادامه داد: من به شما قول می دهم ، بسیاری از آنها بسته می شدند حتی اگر ما تحت تحریم نبودیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: گاهی اوقات ما نیاز به تولید 10 واحد از محصول داریم ، اما ظرفیت 100 واحد ایجاد شده و قدرت رقابتی وجود ندارد ، چرا باید این منابع را هدر دهیم.

توضیح رئیس سازمان برنامه در مورد افزایش 800 درصدی قیمت خودرو

میرکاظمی افزود: بهره وری سرمایه ، بهره وری کل ، بهره وری نیروی انسانی در شرایط مطلوبی قرار ندارد در حالی که ما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه های مختلف با رشد علمی یازده برابر خروجی بالایی داشتیم.

وی گفت: متأسفانه شاخص های بهره وری نیروی انسانی شاخص های خوبی نیستند و نشان می دهد که باید مسائل کشور را با دقت و ظرافت بیشتری رصد کنیم ، این امر به ویژه در سازمان برنامه و بودجه باید اتفاق بیفتد تا بتوانیم به راه حل ها برسیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در رشد اقتصادی با وجود سرمایه گذاری های سنگین در زیرساخت ها ، متوسط ​​رشد اقتصادی پایین بوده است ، در 8 تا 10 سال گذشته رشد اقتصادی هشت دهم تا نزدیک صفر بوده است.

وی افزود: تورم نیز بالاست و طی 40 سال گذشته بجز دو تا سه سال ، بقیه سالها با تورم دو رقمی و افزایش هزینه مواجه بودیم ، امروز متوسط ​​قیمت مواد غذایی اعلام شده از سوی بانک مرکزی در حدود 400 تا 500 درصد مسکن 700 درصد و رشد قیمت خودرو 800 درصد است ، آیا این مسیر می تواند ادامه پیدا کند؟ من فکر می کنم ما باید روی این موضوع کار کنیم و راه آهن را تغییر دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر از رشد اقتصادی 8 درصدی صحبت می کردیم ، محقق نمی شد و اگر به دنبال تورم تک رقمی بودند ، متأسفانه در بسیاری از موارد تورم دو رقمی داشتیم. . ” سقوط نکرد و بیشتر دو رقمی بود و همه اینها نشان می دهد که مشکلی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر این مشکلات را به تحریم گره بزنیم ، درست است ، تحریم ها تاثیری دارد ، هیچ کس آن را انکار نمی کند ، اما ما این مشکلات را زمانی داشتیم که تحریم ها خیلی جدی نبودند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: گاهی گفته می شود که ما نفت نمی فروشیم این مشکلات پیش می آید اما شرایطی پیش آمد که ما نفت هم می فروختیم اما در شاخص های کلان کشور این اختلال را داشتیم.

مشروح اظهارات مسعود میرکاظمی ، رئیس سازمان برنامه و بودجه (اینجا) را بخوانید.

223225