چند ماشین در گمرک خوابیده است؟


سید حسین میر معینی ، معاون عملیات و فروش سازمان املاک تملیکی ، روز سه شنبه (10 مرداد) در نشست خبری در مورد سابقه این سازمان اظهار داشت: خزانه دار کشور تشکیل شد و موظف بود کلیه دارایی هایی را که تحت مسئولیت دولت اموال تحت حمایت دولت را می توان در سه دسته در نظر گرفت. برخی از آنها فروخته نشده و باید از بین بروند. بخشی دیگر به شرط صادرات به فروش می رسد و برخی دیگر با توجه به نیاز بازار داخلی کشور به فروش می رسد. متأسفانه با وجود گذشت 20 سال از تصویب قانون سازمان املاک ، هیچ گونه بازنگری در قانون این سازمان صورت نگرفته است که این نکته مهمی است.

وی در مورد محفظه های رسوب در گمرک گفت: در سال 1378 پس از انتشار خبر حضور 11000 محفظه رسوب در گمرک ، رئیس قوه قضائیه موضوع را از سازمان اموال تملیکی پیگیری کرد. این سازمان همچنین در ابتدا به مردم اعلام کرد که هرگونه کالایی که در گمرک واریز می شود ، رها نمی شود ، اما اگر بیش از مدت مقرر در گمرک باقی بماند و اظهارات گمرکی مبنی بر رها شدن آن ، به عنوان اموال رها شده تلقی می شود و سازمان صاحب ملک است وارد خواهد شد. در مورد کانتینرهای رسوبی گمرکی ، پس از بازرسی های سازمان مشخص شد که تنها 700 کانتینر به سازمان مالکیت اموال اعلام شده است. بنابراین ، اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه آنچه در گمرک واریز شده به دلیل مالکیت ملک است نادرست است.

معاون عملیات و فروش سازمان املاک تملیکی درباره انواع کالاهای موجود در این سازمان اظهار کرد: به طور کلی برای تعیین تکلیف در سازمان سه نوع کالا وجود دارد ؛ کالاهای قاچاق ، متروکه و قضایی ، اعم از اموال غیر منقول و منقول. در مورد املاک و مستغلات ، آخرین آمارها نشان می دهد که در چهار ماهه نخست سال جاری ، 15 هزار و 473 پرونده تشکیل شده و 16 هزار و 476 پرونده تعیین تکلیف شده است. در همین حال ، در چهار ماه اول سال 1999 ، تعداد پرونده های ثبت شده 13 هزار و 513 مورد و میزان واگذاری 13 هزار و 58 مورد بود که 26 درصد رشد در واگذاری پرونده های منقول را نشان می دهد. شایان ذکر است که تخصیص موارد ذکر شده در چهار دسته ؛ فروش یا صادرات داخلی ، بازگشت پرونده به گمرک ، بازگشت کالاهای قاچاق یا امحاء.

میر معینی خاطرنشان کرد: در قانون تصویب گمرک ، صاحبان کالا می توانند قبل از فروش کالا در سازمان ملک ، کالاهای خود را پس داده و روند خود را از طریق گمرک از سر بگیرند. “بیشتر این کالاها شامل مواد اولیه یا تجهیزات و یا ماشین هایی هستند که در گمرک رها شده اند اما سازمان ملک از فروش آنها خودداری می کند و پس از مرمت آنها را به گمرک باز می گرداند.

وی با اشاره به رشد 50 درصدی کالاهای برگشتی در سال جاری ، گفت: ما اقدامات ویژه ای را برای کمک به تولید و بازگرداندن کالا به چرخه صحیح خود انجام داده ایم که در نتیجه آن مقدار کالا از 200 میلیارد تومان در اول بازگردانده شد. سه ماهه سال 99 در چهار ماهه اول 1400 به 438 میلیارد تومان رسیده است. همچنین لازم به ذکر است که میزان فروش کالاهای سازمان در چهار ماهه اول سال 1999 ، 291 میلیارد تومان و در چهار ماه اول برآورد شده است. ماههای 1400 با 522 میلیارد تومان ، که نشان دهنده رشد 80 درصدی فروش اموال سازمان است.

2200 وسیله نقلیه رسوبی در گمرک / 80 درصد افزایش مالکیت سازمان مالکیت

وی در مورد آمار کالاهای از بین رفته گفت: در چهار ماهه اول سال 1378 ، 209 میلیارد تومان کالا از بین رفت که در سال 1400 به 700 میلیارد تومان رسیده است و رشد چشمگیری را نشان می دهد.

میرمعینی در مورد بازگشت اموال این سازمان گفت: نکته مهم این است که بسیاری از کالاها ابتدا به “شبهه قاچاق” ضبط می شوند و قطعاً محکوم به قاچاق نمی شوند. بسیاری از این کالاها در طول تحقیقات تبرئه می شوند و بدون هیچ گونه پرداختی به سازمان مالکیت املاک به گمرک و صاحبان آنها بازگردانده می شوند. میزان بازگشت کالا در چهار ماهه اول سال 1378 ، 1400 میلیارد تومان بوده است که در چهار ماهه اول 1400 به 1280 میلیارد تومان رسیده است.

معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی در خصوص پرونده های واگذار شده اموال قاچاق گفت: میزان واگذاری پرونده های قاچاق امسال نسبت به سال گذشته 17 درصد و پرونده های متروکه 133 درصد افزایش یافته است. ، که اراده سازمان را برای سازماندهی اموال نشان می دهد. ” رها شده است.

میرمعینی با اشاره به خودروهای رسوبی در گمرک افزود: خودروهای رسوبی در سازمان گمرک و مالکیت املاک به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول خودروهای زیر 2500 سی سی که حکم قضایی برای آنها صادر نشده و تعداد آنها به 1463 قلم می رسد. گروه دوم خودروهای زیر 2500 سی سی هستند که حکم قضایی دارند و تعداد آنها به 352 عدد می رسد و گروه سوم خودروهای بالای 2500 سی سی هستند که 350 عدد برآورد می شوند ، بنابراین در مجموع 2200 خودرو در گمرکات کشور واریز شده است.

معاون عملیات و فروش سازمان املاک تملیکی افزود: در این راستا سازمان املاک تملیکی سه جلسه در هیات اقتصادی دولت برگزار کرد و جدول پیشنهادی برای ساماندهی این خودروها به دولت ارائه شده است. در این جدول ، خودروهای رسوبی به چهار دسته تقسیم می شوند. دسته اول خودروهای آمریکایی هستند و نمایندگی ندارند که باید تخریب فنی شوند ، دسته دوم خودروهای زیر 2500 سی سی دارای نمایندگی است که از نظر فیزیکی استاندارد شده و شماره گذاری شده و برای کمک به خزانه کشور به فروش می رسد. دسته سوم خودروهای لوکس هستند که با تصمیم قبلی کابینه ورود آنها به کشور ممنوع شده است. تصمیم گرفتیم این خودروها را در مناطق آزاد بفروشیم و دسته چهارم خودروهای بالای 2500 سی سی هستند که می توانند برای آمبولانس و آتش نشانی استفاده شوند. بنابراین ، اگر پیشنهادات مربوط به خودروهای رسوبی در دولت جدید اجرایی شود ، علاوه بر کمک به خزانه دولت ، گامی بزرگ در تعیین تکلیف وسایل نقلیه رسوبی خواهد بود.

میرمعینی در پایان درباره شفافیت حراج های این سازمان گفت: سازمان املاک تملیکی بزرگترین برگزارکننده حراجی در کشور و پیشرو در این امر است. مزایده های ما در زمینه سیستم تدارکات الکترونیکی دولت برگزار می شود و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به راحتی در آنها شرکت کنند. به این برنامه تا ماه آینده در دسترس خواهد بود.

223227